Martin Mojžíš / atelier umělecké fotografie a grafiky.

NIKON AF-S NIKKOR 50 mm f/1.4G.

zkušenosti po čtyřech letech fotografování.

Tento lehký, skladný a světelný objektiv patří k těm, které toho se mnou nejvíce nachodily a nacestovaly. Na D300 z ní byla 75 mm a byť se s ní pracovalo příjemně, poměrně dlouhé ohnisko již trochu omezovalo možnosti použití. Teprve D700 a později D3x mi umožnily plně využít jeho nesporný talent.

Nikkor 50 mm/1.4G – pohled zepředu

Objektiv 50 mm f/1.4G používám skoro výhradně pro volnou tvorbu, a to nejčastěji Deníky. Velmi rád mám podzimní dny, kdy je již listí barevné, venku se prohání vítr, po ránu mlhy jen neochotně stoupají z údolí. Občas prší, pak sluníčko vykoukne z mraků, svým zářivým světlem rozjasní krajiny a hrou stínů nechá ožít místa a zákoutí. Zpravidla poté, co se delší dobu věnuji krajině, zatoužím zase po procházkách nalehko, v místech, která již řadu let navštěvuji a objevuji zde stále nové a nové ... Tehdy si vezmu jen fotoaparát a tuto pevnou padesátku. Schovám je do malého batůžku a zmizím pryč.

Nikkor 50 mm/1.4G - pohled shora s nasazenou clonou

Objektiv je to opravdu lehký a skladný. Fotoaparát s ním příliš neztěžkne a ani není moc nápadný. Moje padesátka je vyrobená v Číně a koupil jsem ji v sadě s novou, mou již druhou D700. Objektiv jsem vybíral z více kusů a všechny byly velice kvalitní, rozdíly opravdu minimální. Sluneční clona je plastová, bajonetová a z objektivu ji prakticky nesundávám, kromě odstínění nežádoucích odrazů také pro ochranu předního členu objektivu. Ten je ale velmi zapuštěn do tubusu a při ostření se ještě zasouvá, takže mu prakticky nebezpečí nehrozí. Žádný ochranný filtr proto nepoužívám. Zaostřovací prstenec je poměrně úzký, ale pracovat se s ním dá. Jeho chod je hladký, s citelným, lehkým odporem. Při snaze o velmi jemné, přesné doostření se nepohybuje plynule, ale po nepatrných skocích, přibližně o.3 mm. Při ostření mi to však nikdy nevadilo. Automatické zaostřování probíhá díky vlastnímu ostřícímu motoru tiše, přesně a rychle. Tubus je celoplastový, v matné, velmi estetické povrchové úpravě. Jediné, co bych vzhledu vytknul, ale to je problém všech nových objektivů Nikkor, jsou zlaté popisy a označení. Vždy mi to připadalo poněkud zbytečně okázalé až nevkusné a prosté bílé popisky na původních objektivech se mi líbí mnohem více. - Držíme-li objektiv v ruce i je-li nasazen na fotoaparátu, působí konstrukce odolně, příjemně a kvalitně.

Nikkor 50 mm/1.4G – detail prázdného místa vedle okénka

Vysokou světelnost oceníme již při pohledu do hledáčku. Jasný, kontrastní obraz, ve spojení s kvalitní matnicí lahodí oku, inspiruje a činí ruční zaostřování velmi snadným. Při zcela otevřené cloně si brzy na fotografiích všimneme poměrně výrazné chromatické aberace na kontrastních hranách, ale někdy i mimo ně. Nikon zde totiž šetřil na nesprávném místě a tak v objektivu chybí člen z nízkorozptylového ED skla, který by si s touto optickou vadou poradil. Je to škoda, i vzhledem k ceně objektivu, která není z nejnižších. Prázdné místo vpravo vedle okénka se zaostřovací stupnicí, kde bývá označení N nebo ED, ještě zesiluje dojem čehosi zapomenutého.

Další, pro někoho vadou, pro mě spíše zajímavým ozvláštněním, je výrazná vinětace při otevřené cloně. Lze ji však snadno odstranit v různých programech a jak už jsem uvedl, mně se líbí.

Nikkor 50 mm/1.4G - pohled zezadu

Největšími klady tohoto objektivu jsou jeho vynikající kresba a ostrost. Kontrast je rovněž dokonale přenášen, snímky i bez úprav působí sytě, plně a ušlechtile. Kde se nešetřilo je clona, která je tvořena devíti zaoblenými lamelami. Neostré oblasti jsou jako závoj, bez rušivých tvarů, jemné a výtvarné. Fotografiím dodávají vzdušnost a prostor. Je třeba ovšem dávat pozor na již zmíněné aberace, neboť ty mohou dojem z malé hloubky ostrosti dokonale pokazit. Ty menší sice jdou odstranit v různých programech, ale při plné světelnosti 1.4 jsou již někdy barevné pruhy tak široké, že se jich prostě nezbavíte. Pak zpravidla nezbývá, než z původně plánovaného barevného snímku vytvořit neplánovaný černobílý.

Ukázkové fotografie – po kliknutí na obrázky si stáhněte TIFFy z D3x. Jsou vyvolané v Adobe Lightroom 4.4 a převedeny ze 16 bitů na kanál do 8, aby nezabíraly na serveru tolik místa. Barevný prostor je ProPhoto RGB, pro správné zobrazení barev je proto ideální Adobe Photoshop nebo podobné programy. Fotografie nejsou tonálně nebo barevně upravované ani doostřované. Věřím, že Vám budou více nápomocny než odbyté, špatně exponované a bídně zaostřené jpegy, které lze mnohdy v testech techniky nalézt.

001

Co řeka přinesla.
Nikon Af-S Nikkor 50 mm f/1.4G, Nikon D3x.
1/100 vteřiny, f/4.5, ISO 720.



002

Klecánky.
Nikon Af-S Nikkor 50 mm f/1.4G, Nikon D3x.
1/500 vteřiny, f/6.3, ISO 100.



003

Zbiroh.
Nikon Af-S Nikkor 50 mm f/1.4G, Nikon D3x.
1/600 vteřiny, f/5.6, ISO 100.



TECHNICKÉ ÚDAJE, ROZMĚRY A CENA.

Ohnisková vzdálenost:

50 mm.

Nejmenší clona:

1.4.

Největší clona:

16.

Konstrukce objektivu:

8 členů v 7 skupinách.

Úhel zobrazení:

46°.

Nejkratší zaostřovací vzdálenost:

45 cm.

Poměr zobrazení:

0.15x.

Počet lamel clony:

9, zaoblené.

Průměr filtrového závitu:

58 mm.

Průměr x délka:

73.5 x 54 mm.

Hmotnost:

přibližně 280 g.

Cena včetně daně:

9800 Kč.

Martin Mojžíš.
V Praze, 1. ledna 2o14.
Fotografie: © Martin Mojžíš.