Martin Mojžíš / atelier umělecké fotografie a grafiky.

CANON EOS 5DS A 5DSR:

ROZPAČITÝ PŘÍCHOD.

Přestože používám techniku jiné značky, dnešní představení obou nových modelů mě zajímalo – Canon poprvé vstupuje do "středoformátové oblasti" (i když už rozlišení přes 20 Mpix můžeme považovat za "středoformátové") a to hned s rozlišením o 14 Mpix vyšším než Nikony řady D8xx.


Pro fotografy krajin, zátiší apod., kteří vlastní objektivy a příslušenství Canon, je to jistě dobrá zpráva, samozřejmě pokud tisknou velkoformátové zvětšeniny. Ale ... Zatímco Nikon použil u D800 a 810 snímače, které zároveň s velkým rozlišením nijak neutrpěly stran barevné hloubky a dynamického rozsahu (naopak), u Canonu se zdá, že nakonec nedošlo ke spolupráci se Sony a snímač je vlastního (nebo kdoví jakého) původu. Což je na jednu stranu zpráva dobrá třeba pro mě, kterému odlišný chrakter snímačů Canon vyhovuje jako ev. jiný způsob výtvarného vyjádření (kdybych měl tu potřebu), ale špatná pro ty, kteří by rádi získali za tučnou cenu nového těla stejnou možnost projasňovat stíny a mít také tak živé, čisté barvy jako u Nikonu. S těmi barvami je to vůbec ošidné – pokud by člověk neměl možnost srovnání, přijdou mu ty u Canonu nejprve dobré, časem snad i vynikající. To vše ale jen do okamžiku, než si v druhém okně otevře RAW (JPG je v tomto, jako ve většině případů, nanic) podobné scény z Nikonu. Zde je rozdíl v barevné hloubce jasně patrný. Na druhou stranu je ale někdy náročné tyto barvy zkrotit tak, aby jako celek působily harmonicky. Chuck Westfall z Canonu sice v rozhovoru pro dpreview tvrdil, že snímač pochází z vývoje Canonu a se Sony nemá nic společného, ale objektivita tohoto prohlášení je pochopitelně přímo úměrná Chuckově loajalitě jeho zaměstnavateli. Pokud nový snímač opravdu nepochází od Sony a Canon nedokázal jeho vlastnosti nikterak posunout, pak se jedná o vskutku velmi rozpačitý krok.

Tělo zůstalo zcela stejné (jestlipak je uvnitř pořád ta černá izolepa, která u všech 5DIII brání pronikání světla – nebo už to konečně udělali nějak pořádně?). Možná se uvedení nových modelů dalo využít k nějakým vylepšením v ovládání (třeba podivné tlačítko Rate by si zasloužilo změnu na nějakou fotografickou funkci), když už cena přesáhne 100 000 Kč. Byla přidána možnost předsklopení zrcadla 1/8 – 2 vteřiny – ano, spěchalové jásají, ale mě to přijde jako čistý nesmysl – naopak u D800 je vynikající prodloužení času předsklopení až na 3 vteřiny. Tedy novinka zcela nanic – pokud spěchám, tak použiji pořádný stativ a mohu tisknout spoušť klidně rukou bez předsklopení i při kritických časech (vyzkoušeno). Pokud ne, připojím drátěnou nebo rádiovou spoušť a u Nikonu 3 vteřiny nebo Mup, u Canonu 2 nebo 10 vteřin samospoušť.

Dobré je naopak minimum (nebo snad žádné) novinek pro kameramany – Canon přesvědčil až neúspěch jejich videosekce, velký propad nesmyslné ceny nesmyslné 1Dc apod. Ještě tak vyhodit ten přepínač u hledáčku ... ale to přijde, až módní hloupost (hybridizace profesionálních fotoaparátů s videokamerami) zase odšumí tam, kam patří od začátku. –

Obecně, i z komentářů těch, kteří se zúčastnili tiskových konferencí, vyznívá mezi řádky více méně špatně zakrývaná rozpačitost nad tímto "vývojem". Bryan Carnathan píše, jak řešení v 5Dsr ušetří Canonu náklady ... Chyba je v tom, že za (opět) zvýšenou cenu Canon zvolil u 5Dsr pouze řešení D800E, tedy vyrušení účinku AA filtru filtrem obráceným, a ne to z D810 a středoformátových snímačů, tedy jeho úplné odstranění.

Nicméně – uvidíme. Podstatné budou především osobní zkušenosti. Na ty si ale počkáme, protože nová těla přijdou do obchodů (pokud se něco nezmění) nejdříve v červenci 2015.

A jaký je skutečný rozdíl v rozlišení 50 vs. 36 Mpix? 22 cm ... podívejte:

5Ds (r):
50 Mpix = 8688 x 5792 = 147 x 98 cm / 150 dpi.

D800 (E, 810):
36 Mpix = 7360 x 4912 = 125 x 83 cm / 150 dpi.

Z osobní zkušenosti mohu na závěr doporučit nejlepší cestu ke špičkové velkoformátové fotografii – plošné skládání snímků. Samozřejmě, ne vždy ji lze použít, ale pokud ano, dosáhnete vskutku nevídaných výsledků. S Nikonem, Canonem, Pentaxem ... to je jedno, pokud vidíte, cítíte a umíte to přenést do fotografie. Vyzkoušejte. –

Martin Mojžíš.
Praha, 6. února 2015.
Fotografie: © Canon Inc. – Press.



Aktualizováno 9. února 2015: Vše je jasné. Příznivci Canonu nemají mnoho důvodů k radosti. Snímač je stejného druhu jako u 5DIII a dynamický rozsah dle Canon Professional Network rovněž. Barevná hloubka by vzhledem k rozlišení mohla být o něco vyšší než u 5DIII. Asi největším omezením, které lze u nových snímačů Canon očekávat, je znatelně menší možnost projasňování stínů u kontrastních scén oproti Nikonu. To vše za cenu o 20 000 Kč vyšší, než D810. Jinými slovy - Canon dal přednost lacinému marketingu (co nejvyšší rozlišení, ale zastaralá konstrukce snímače) před skutečnou kvalitou, tj. třeba i méně obrazových bodů, ale velká dynamika a barevná hloubka, spolu s 16-ti bitovým AD převodníkem.