5. dubna 2018.
Objektiv Olympus M. Zuiko digital ED 25 mm 1:1.2 Pro má ohniskovou vzdálenost úměrnou 50 mm u 36 mm filmu nebo snímače. Jde tedy o základní objektiv, tzv. padesátku, která je pro mě i mnohé další jednou z nejkrásnějších a nejušlechtilejších ohniskových vzdáleností. Velká světelnost zde má trochu snížit vrozenou nevýhodu 4/3 systému, tedy poměrně velkou hloubku ostrosti.
Mechanicky je tento objektiv stejně kvalitní jako oba předchozí s proměnnou ohniskovou vzdáleností. Tubus je převážně kovový, ostřící prstenec se otáčí s přiměřenou tuhostí. Clona objektivu je plastová, ale dostatečně robustní.
Objektiv obsahuje 19 optických členů, uspořádaných do 14 skupin. Zdá se to být poměrně mnoho a jak uvidíme z ukázek, opravdu je. Zaostřování je vnitřní, přední člen se nevysouvá ani neotáčí. Nejvíce lze zaclonit na f/16.
Clona sestává z devíti zaoblených lamel, tedy osvědčený standard v této kategorii.
Průměr závitu pro filtry je 62 mm. Délka objektivu je 87 mm, průměr 70 mm, hmotnost 410 g.
Spolu s objektivem obdržíme obě krytky a clonu.
Maloobchodní cena objektivu je momentálně 35 000 Kč. Zde je Olympus více než třikrát dražší oproti srovnatelným objektivům pro zrcadlovky (Canon i Nikon 50 mm 1:1.4 stojí 9, resp. 12 000 Kč). Pravda, Canon EF 50 mm 1:1.2 stojí 40 000 Kč, ale ten nelze s Olympusem příliš srovnávat. Především proto, že vzhledem k výjimečně malé hloubce ostrosti a celkově měkčí kresbě patří již spíše ke speciálním objektivům, než univerzálním. Těmi jsou zmíněné dva objektivy se světelností o 1/3 EV větší, což je rozdíl prakticky zanedbatelný. Cena objektivu Olympus se tak zdá být značně přehnaná.
Uvidíme, pojďme fotografovat.
↑ ENERGIE. Ohnisková vzdálenost: 25 (50) mm, expoziční čas 1/200 vteřiny, clona f/8, ISO 200.
Druhá fotografie je ořezem ze 100% velikosti při 150 dpi.
Z hlediska ostrosti není objektivu co vytknout. Fotografie je velmi prostorová (ovšem zřetelnost bylo nutno zvýšit na +75) a v menším rozlišení (snímek v záhlaví má širší stranu 3000 bodů) i dobře prokreslená. Tuto elektrárnu mám na několika fotografiích vytvořených fotoaparátem Canon EOS 5DSR, srovnávat tyto snímky by však nebylo vůči Olympusu spravedlivé.
↑ HRANICE. Ohnisková vzdálenost: 25 (50) mm, expoziční čas 1/80 vteřiny, clona f/8, ISO 200.
Druhá fotografie je ořezem ze 100% velikosti při 150 dpi.
Zde jsem nechal automatické ostření vybrat si vhodné místo samostatně a to byla chyba. Jak vidíte, až sloupy a železniční trať v pozadí jsou relativně ostré, zbytek nikoli.
↑ 163. Ohnisková vzdálenost: 25 (50) mm, expoziční čas 1/800 vteřiny, clona f/4.5, ISO 800.
Druhá fotografie je ořezem ze 100% velikosti při 150 dpi.
Pěkná kresba podrobností a příjemné barvy.
↑ MUV. Ohnisková vzdálenost: 25 (50) mm, expoziční čas 1/800 vteřiny, clona f/4.5, ISO 640.
Druhá fotografie je ořezem ze 100% velikosti při 150 dpi.
Velmi dobré.
↑ V ATELIERU. Ohnisková vzdálenost: 25 (50) mm, expoziční čas 1/60 vteřiny, clona f/1.2, ISO 1000.
Druhá fotografie je ořezem ze 100% velikosti při 150 dpi.
V porovnání s APS-C, natož 36 mm snímači poměrně velká hloubka ostrosti, aspoň že rozostření je vcelku ušlechtilé.
↑ PŘED NÁDRAŽÍM. Ohnisková vzdálenost: 25 (50) mm, expoziční čas 1/60 vteřiny, clona f/2.8, ISO 2500.
Druhá fotografie je ořezem ze 100% velikosti při 150 dpi.
Ořez horní části snímku je mírně řečeno nešťastný. Proto jsem tuto fotografii původně vůbec nechtěl zveřejňovat, ale nakonec si mě získala vynikající dynamikou a celkově příjemnou atmosférou. Zde je velká hloubka ostrosti opět výhodou (clona 2.8).
↑ POD LAMPOU. Ohnisková vzdálenost: 25 (50) mm, expoziční čas 1/320 vteřiny, clona f/1.4, ISO 1000.
Druhá fotografie je ořezem ze 100% velikosti při 150 dpi.
Optických vad je zde dost. Levnému objektivu (okolo 10 000 Kč) bych je odpustil, ale to není případ tohoto Olympusu. Zde se projevují záporné stránky příliš složité optické konstrukce.
↑ POD STŘECHOU. Ohnisková vzdálenost: 25 (50) mm, expoziční čas 1/125 vteřiny, clona f/2.8, ISO 1000.
Druhá fotografie je ořezem ze 100% velikosti při 150 dpi.
Co se týče ostrosti, není objektivu co vytknout a zde je to dobře vidět.
A tím se pro dnešek rozloučíme. V ►osmém dílu si prohlédneme zbývající fotografie a shrneme získané poznatky.
© Martin Mojžíš, 2018.
Fotografie: © Martin Mojžíš, 2018.
►Na začátek článku.
►Přehled všech článků.
►Úvodní stránka.
►Mapa stránek.