Fotografie trolejového vedení zhotovená objektivem Canon EF 50 mm 1:1.8 STM pro recenzi / test.
Martin Mojžíš / atelier umělecké fotografie a grafiky.
Fotografie objektivu Canon EF 50 mm 1:1.8 STM, pohled shora zepředu, bez clony objektivu.

CANON EF 50 MM 1:1.8 STM.

VÝJIMEČNÝ A LEVNÝ.

5. července 2018.
Tzv. základní objektivy s pevnou ohniskovou vzdáleností 50 mm patří k mým nejoblíbenějším. S Nikonem D700 skvělá a krásná AF 50 mm 1:1.8 D, s D3X a D810 kromě ní i ►AF-S 50 mm 1:1.4 G. S ►Canonem 5DSR a 5DII i III jsem používal vynikající EF 50 mm 1:1.8 II a nyní i novou EF 50 mm 1:1.8 STM, právě tak s 6D a 80D.

EF 50 mm 1:1.8 STM je nejlevnější objektiv, který Canon vyrábí. Pořídíme jej přibližně za 3200 Kč. Kdo by očekával, že za nízkou cenu obdrží nekvalitní výrobek, prakticky nepoužitelný pro jakoukoli vážnější práci, bude velmi příjemně překvapen.

Už předchůdce tohoto objektivu, Canon EF 50 mm 1:1.8 II byl po optické stránce vynikající. Bez problémů zvládne i nesmírně náročný snímač 5DSR a svou ostrostí prosté a nepřekonatelné dvojité Gaussovy konstrukce vyráží dech při pohledu na 100% zvětšené fotografie. Jedinou chybičkou, kterou však vzhledem k ceně není těžké odpustit, je jeho křehkost, daná plastovým bajonetem a upevněním clony na vnitřním tubusu, který se při ostření vysouvá či zasouvá. Automatické ostření je poměrně hlučné a se znatelnými rázy v krajních polohách, na druhou stranu poměrně rychlé. V protisvětle je třeba pracovat opatrně a občas se vyskytují délkové (longitudinální) chromatické aberace.

Fotografie objektivu Canon EF 50 mm 1:1.8 STM. Pohled shora s clonou objektivu. Nástupce Canon EF 50 mm 1:1.8 STM zůstal u osvědčené optické konstrukce svého předchůdce. Jedinou novinkou je tedy údajně účinnější antireflexní úprava jednotlivých optických prvků. Co se však zcela změnilo, je mechanika.

Nejvítanější je poctivý kovový bajonet. Celá konstrukce objektivu je velmi solidní a pevná. Clona objektivu se nyní připevňuje na hlavní tubus a celek je tím pádem podstatně bytelnější. Navíc má clona zámeček, věc to příjemnou a v této kategorii objektivů také zcela výjimečnou. Jak jsem již uvedl mnohokrát v předchozích článcích, automatické ostření pro mě není příliš podstatné. I zde ale došlo ke změně, pohyb ostřícího mechanismu je nyní poháněn krokovým motorem (STepping Motor – STM). Zaostřovací kroužek (mohl by být trochu širší, ale lze si zvyknout) nemá přímé mechanické spojení s převodem, impulsy k pohybu motorku se přenáší elektronicky. S kroužkem se dobře pracuje, ruční zaostřování je přesné a po chvilce zvyku i překvapivě intuitivní.

Clonu objektivu je třeba dokoupit zvlášť, jak je u všech objektivů Canon (kromě L) běžné.

Průměr závitu pro filtry je poněkud netradičních 49 mm, dal bych spíše přednost původním, běžnějším 52 mm. Na druhou stranu, jako u většiny padesátek je přední člen zapuštěn v tubusu poměrně hluboko a s clonou se tato vzdálenost více než zdvojnásobí, proto ochranného filtru téměř není třeba. Naopak, jeho montáží vysuneme přední optickou část ven a přijdeme tak o vrozenou výhodu konstrukce.

TECHNICKÉ ÚDAJE, ROZMĚRY A CENA.

Ohnisková vzdálenost:

50 mm.

Nejmenší clona:

1.8.

Největší clona:

22.

Konstrukce objektivu:

6 členů v 5 skupinách.

Úhel zobrazení:

46°.

Nejkratší zaostřovací vzdálenost:

35 cm.

Poměr zobrazení:

0.21x.

Počet lamel clony:

7, zaoblené.

Průměr filtrového závitu:

49 mm.

Průměr x délka:

69.2 x 39.2 mm.

Hmotnost:

přibližně 160 g.

Cena včetně daně:

3200 Kč.


Pojďme se ale podívat především na fotografie, které objektiv Canon EF 50 mm 1:1.8 STM vytváří. Pracoval jsem s fotoaparáty Canon EOS 5DSR a 6D. Na objektivu nebyl nasazen žádný filtr. Formát souborů RAW (CR2). Vyvoláno v Adobe Lightroom 6.14, až na jednu výjimku bylo ponecháno základní ostření 25/1/25/0, které se mi dobře osvědčilo jako referenční při zkoušení objektivů.

Výřezy jsou ze 100% velikosti při 150 dpi. V případě 5DSR se tedy zblízka díváte na fragment téměř jeden a půl metrového obrazu, u 6D metrového.

Fotografie železničního trolejového vedení a modrého nebe s bílým mráčkem, zhotovená objektivem Canon EF 50 mm 1:1.8 STM při testu / recenzi. Výřez z fotografie železničního trolejového vedení a modrého nebe, zhotovená objektivem Canon EF 50 mm 1:1.8 STM. ↑ NAD TRATÍ. Canon EOS 5DS R (50 Mpix), expoziční čas 1/1000 vteřiny, clona f/8, ISO 200, úprava expozice -1/3 EV.
Druhá fotografie je ořezem ze 100% velikosti při 150 dpi.
Vynikající ostrost, kresba podrobností i odolnost proti přezáření lesklých ploch.


Lokomotiva 749 250-7 (Bardotka, Zamračná, Mračoun). Fotografie zhotovena objektivem Canon EF 50 mm 1:1.8 STM v testu (recenzi). Výřez z fotografie lokomotivy 749 250-7 (Bardotka, Zamračná, Mračoun). Fotografie zhotovena objektivem Canon EF 50 mm 1:1.8 STM. ↑ ZAMRAČENÁ. Canon EOS 6D (20 Mpix), expoziční čas 1/200 vteřiny, clona f/8, ISO 100, úprava expozice -2 EV.
Druhá fotografie je ořezem ze 100% velikosti při 150 dpi.
Čistý, zcela precizní přenos barev bez nežádoucích posunů a nádechů.


Fotografie malého smrčku v lese, vytvořena objektivem Canon EF 50 mm 1:1.8 STM. 100% výřez z fotografie malého smrčku v lese, vytvořena objektivem Canon EF 50 mm 1:1.8 STM. Podrobnosti jehličí a větviček. ↑ VYROSTU. Canon EOS 5DS R (50 Mpix), expoziční čas 1/400 vteřiny, clona f/4, ISO 200, úprava expozice 0 EV.
Druhá fotografie je ořezem ze 100% velikosti při 150 dpi.
Jako samostatná fotografie by tento snímek neobstál, malý stromeček až příliš splývá s okolím, tedy aspoň ve zmenšení pro internet, kde není tolik vidět poměrně malá hloubka ostrosti. Jako ukázka kresby při cloně f/4 je však vynikající. Kresba je zcela výjimečná, neboť jsme stále před difrakční hranicí, která je u 5DSR přibližně f/5.6. Pro větší jemnost jsem zde použil ostření 50/0.5/25/0. Na výřezu si povšimněte rovněž pěkného vykreslení neostrých oblastí (bokeh).


Fotografie diesel-elektrických lokomotiv Velký Hektor, Čmelák, Sergej (Serjoža) a Bardotka (mračoun, Zamračená) u točny. Vytvořena objektivem Canon EF 50 mm 1:1.8 STM Detail lokomotivy Čmelák T669 001, vytvořena objektivem Canon EF 50 mm 1:1.8 STM. ↑ DIESEL ELEKTRICKÁ TRAKCE. Canon EOS 6D (20 Mpix), expoziční čas 1/200 vteřiny, clona f/8, ISO 100, úprava expozice -1 EV.
Druhá fotografie je ořezem ze 100% velikosti při 150 dpi.
Vynikající kresba podrobností jednotlivých lokomotiv.


Les, dřevěné oplotenka, stromy, klády. Fotografováno objektivem Canon EF 50 mm 1:1.8 STM. Ukázka podrobností kresby větviček na fotografii vytvořené objektivem Canon EF 50 mm 1:1.8 STM. ↑ U OPLOTENKY. Canon EOS 5DS R (50 Mpix), expoziční čas 1/500 vteřiny, clona f/8, ISO 100, úprava expozice -2/3 EV.
Druhá fotografie je ořezem ze 100% velikosti při 150 dpi.
Kresba větviček proti nebi je pro mě při hodnocení objektivu velmi důležitou věcí. Canon 5DSR s objektivem Canon EF 50 mm 1:1.8 STM si s touto fotografií poradili tak dobře, že jsem se rozhodl zkusit věc, kterou jinak příliš nedělám. Vypnul jsem celý ostřící modul v Lightroomu, tedy nejen vlastní doostřování, ale především dekonvoluci, která trochu napravuje paseku způsobenou převzorkováním Bayerovy mozaiky na původní velikost. Výsledek vidíte na výřezu vpravo. Kresba je i při vypnutém ostřícím modulu velmi dobrá. Na výřezu vlevo je ostření zapnuté. V takto náročné zkoušce obstála například také Leica M10 s objektivem Leica Summilux-M 35 mm 1:1.4 ASPH. Ten ovšem stojí téměř 140 000 Kč ...


Fotografie historických cisternových vozů Kralupská rafinerie a Fanto. Fotografováno objektivem Canon EF 50 mm 1:1.8 STM. Pohled zblízka (detail) cisternového vozu Kralupské rafinerie. Objektiv Canon EF 50 mm 1:1.8 STM Fotografie části brzdařské budky a cisterny historických železničních nákladních vozů. Vytvořena objektivem Canon EF 50 mm 1:1.8 STM. ↑ CISTERNOVÉ VOZY. Canon EOS 6D (20 Mpix), expoziční čas 1/160 vteřiny, clona f/8, ISO 320, úprava expozice -1 EV.
Druhá a třetí fotografie jsou ořezy ze 100% velikosti při 150 dpi.
Velmi dobrý mikrokontrast objektivu, podpořený ještě mírným zvýšením detailkontrastu při vyvolání.


Fotografie usychající kaluže (louže) na hlinité cestě, zhotovena při testu (recenzi) objektivu Canon EF 50 mm 1:1.8 STM. Pohled zblízka (detail) hlíny, kamínků a větviček v usychající kaluži (louži) na cestě. Test objektivu Canon EF 50 mm 1:1.8 STM. ↑ PO DEŠTI. Canon EOS 5DS R (50 Mpix), expoziční čas 1/800 vteřiny, clona f/5.6, ISO 100, úprava expozice -1/3 EV.
Druhá fotografie je ořezem ze 100% velikosti při 150 dpi.
Prostorová, živá, velmi podrobná kresba.


Fotografie železničního svršku (náspu), objektiv Canon EF 50 mm 1:1.8 STM. Předchozí fotografie po opravě soudkovitého zkreslení. Recenze objektivu Canon EF 50 mm 1:1.8 STM. Pohled zblízka (detail) moderního železničního svršku. Test objektivu Canon EF 50 mm 1:1.8 STM. ↑ NÁSEP. Canon EOS 5DS R (50 Mpix), expoziční čas 1/1000 vteřiny, clona f/8, ISO 320, úprava expozice -1/3 EV.
Objektiv má nepatrné soudkovité zkreslení (na prvním snímku), které lze velmi dobře automaticky opravit funkcí Korekce objektivu v Adobe Lightroom (druhý snímek). Třetí fotografie je ořezem ze 100% velikosti opravené fotografie při 150 dpi.


Po shlédnutí fotografií máte zřejmě již přesnou představu, jak výjimečný objektiv získáte za takto nízkou cenu. Jedinou chybou jsou občasné délkové (longitudinální) chromatické aberace, které se na zkušebních fotografiích příliš neprojevily, ale jsou zde a při používání otevřené clony je třeba s nimi za určitých okolností počítat. Tato vlastnost ovšem občas trápí téměř všechny světelné objektivy. Oproti tomu běžné, okrajové chromatické aberace jsou výtečně zvládnuty a proto většinou ani nezapínám jejich opravu v Adobe Lightroom. Dále je třeba opatrnosti při fotografování v protisvětle a se světelnými zdroji vyzařujícími směrem k fotoaparátu, kdy se mohou vyskytnout odrazy a jiné artefakty. Vše však v míře, která je obvyklá i u podstatně dražších objektivů.

Co se týče konstrukce, uvítal bych stupnici zaostřovacích vzdáleností. Není to ovšem zásadní problém. Více by mi také vyhovovalo vnitřní ostření, kdy se z objektivu nic nevysouvá. To by ovšem způsobilo prodloužení tubusu a zde byly naopak cílem co nejkompaktnější rozměry. Minimalistický, decentní a vkusný vzhled objektivu se mi velmi líbí.

Canon EF 50 mm 1:1.8 STM jsem zkoušel i s fotoaparátem Canon EOS 80D, který má obrazový snímač velikosti APS-C s rozlišením 24 Mpix. Výsledky byly mírně horší; přesto, že objektiv kreslil velmi dobře, bylo znát, že není pro malý snímač primárně určen. Jako by se zde nemohly plně rozvinout všechny jeho schopnosti, které prokazuje s 36 mm snímačem 6D a především 5DSR.

Za málo peněz málo muziky, říká se. Canon EF 50 mm 1:1.8 STM je však cyklem celovečerních koncertů velkých symfonických orchestrů za symbolickou jedinou korunu. Právě v tom spočívá jeho výjimečnost, zmíněná v podtitulku. Uvažujete-li tedy o ušlechtilém, univerzálním objektivu s pevnou ohniskovou vzdáleností, mohu vám Canon EF 50 mm 1:1.8 STM jednoznačně doporučit.

© Martin Mojžíš, 2018.
Fotografie: © Martin Mojžíš, 2018.

►Na začátek článku.
►Přehled všech článků.
►Úvodní stránka.