☼ 22. ledna 2019.
Jak jsem se již několikrát zmínil, ohnisková vzdálenost 50 mm patří k mým nejoblíbenějším. Po vynikajícím a přitom dostupném ►Canonu EF 50 mm 1 : 1.8 STM se dnes podíváme na podstatně dražší Canon RF 50 mm 1 : 1.2 L USM. Objektiv patří k první sérii s novým RF bajonetem, proto jej lze v současné době použít pouze a jedině s fotoaparátem ►Canon EOS R.
Konstrukce objektivu je kombinací kovových a plastových částí. Jsou zde dva prstence, ostřící a s volitelnou funkcí. Po straně nalezneme dva přepínače. První slouží k zapnutí či vypnutí automatického ostření. Druhým je možné určit vzdálenost, na jakou bude objektiv zaostřovat – buď od 80 cm po nekonečno, nebo bez omezení.
Clona objektivu se aretuje malým zámečkem pod tlačítkem, příjemná to věc. Objektiv i clona jsou vyrobeny v Japonsku.
Objektiv je odolný vůči prachu a stříkající vodě.
Pojďme se podívat na technické údaje.
TECHNICKÉ ÚDAJE, ROZMĚRY A CENA. |
|
Ohnisková vzdálenost: |
50 mm. |
Nejmenší clona: |
1.2. |
Největší clona: |
16. |
Konstrukce objektivu: |
15 členů v 9 skupinách. |
Úhel zobrazení: |
46°. |
Nejkratší zaostřovací vzdálenost: |
40 cm. |
Počet lamel clony: |
10, zaoblené. |
Průměr filtrového závitu: |
77 mm. |
Průměr x délka: |
89.8 x 108 mm. |
Hmotnost: |
950 g. |
Cena včetně daně: |
65 000 Kč. |
A nyní několik fotografií. Na objektivu nebyl nasazen žádný filtr. Formát souborů RAW (CR3), převedeno do DNG, samozřejmě bez komprese. Vyvoláno v Adobe Lightroom 6.14, ponecháno základní ostření 25/1/25/0, které se mi dobře osvědčilo jako referenční při zkoušení objektivů.
Výřezy jsou ze 100% velikosti při 150 dpi. Díváte se tedy zblízka na fragment více než metrového obrazu, přesněji s delší stranou 113 cm.
↑ REFLEKTORY. Canon EOS R, expoziční čas 1/100, 1/40, 1/13, 1/3 a 1.6 vteřiny, clona f/1.2, 2, 4, 8, 14, ISO 100.
Odlesky, závoje ... na nový, profesionální objektiv až příliš.
↑ NOČNÍ OKNO. Canon EOS R, expoziční čas 1/200 vteřiny, clona f/1.2, ISO 160.
Druhá fotografie je ořezem ze 100% velikosti při 150 dpi.
A už to začíná. Nezacloněný objektiv a ostrost, pro kterou musíme u jiných objektivů clonit aspoň na f/5.6 – 8.
↑ NENÍ TO JEDNODUCHÉ. Canon EOS R, expoziční čas 1/100 vteřiny, clona f/1.2, ISO 1250.
Druhá fotografie je ořezem ze 100% velikosti při 150 dpi.
↑ SCHRÁNKA. Canon EOS R, expoziční čas 1/100 vteřiny, clona f/1.2, ISO 500.
Druhá fotografie je ořezem ze 100% velikosti při 150 dpi.
Mírné longitudinální (délkové) chromatické aberace (purpurové stopy kolem nejvíce kontrastních hran).
↑ NOC NA NÁDRAŽÍ. Canon EOS R, expoziční čas 1/100 vteřiny, clona f/1.2, ISO 500.
Druhá fotografie je ořezem ze 100% velikosti při 150 dpi.
Objektiv, který je takto ostrý i zcela nezacloněný (navíc fotografováno přes nepříliš čisté sklo s bezpečnostní folií!), prakticky nepotřebuje obrazovou stabilizaci. ISO 500 není pro dnešní fotoaparáty žádný problém, byť při nedostatku světla je šum vždy trochu výraznější.
↑ NADMOŘSKÁ VÝŠKA. Canon EOS R, expoziční čas 1/100 vteřiny, clona f/2, ISO 500.
Druhá fotografie je ořezem ze 100% velikosti při 150 dpi.
Vzhledem k náklonu obrazové roviny (deska je přibližně 2 m nad zemí) jsem mírně přiclonil. Ostrost výsledné fotografie je nepatrně snížena ruční opravou sbíhání svislic v Adobe Lightroom.
↑ REFLEKTOR. Canon EOS R, expoziční čas 1/100 vteřiny, clona f/1.8, ISO 100.
Druhá fotografie je ořezem ze 100% velikosti při 150 dpi.
Patrný závoj okolo reflektoru. Aspoň délkové chromatické aberace jsou minimální. Možná je to zkrátka něco za něco?
↑ ZNAK. Canon EOS R, expoziční čas 1/100 vteřiny, clona f/1.2, ISO 1600.
Druhá fotografie je ořezem ze 100% velikosti při 150 dpi.
Možnost fotografovat se zcela nezacloněným objektivem je nesmírně inspirující a velmi rychle se na ni zvyká. V tomto případě by však zrovna bylo lépe přiclonit a proostřit celý znak, ale chtěl jsem zde ukázat, jak malá je hloubka ostrosti.
↑ SMĚR. Canon EOS R, expoziční čas 1/100 vteřiny, clona f/1.2, ISO 6400.
Druhá fotografie je ořezem ze 100% velikosti při 150 dpi.
Tabulka je i ve skutečnosti takto nakřivo.
↑ VÝMĚNA. Canon EOS R, expoziční čas 1/100 vteřiny, clona f/1.2, ISO 3200.
Druhá fotografie je ořezem ze 100% velikosti při 150 dpi.
Je-li hloubka ostrosti dostatečně malá, lze s ní pracovat i u větších celků a i ve zmenšení pro zveřejnění na internetu bude patrná.
↑ OSTNATÝ AMPLION. Canon EOS R, expoziční čas 1/100 vteřiny, clona f/1.2, ISO 200.
Druhá fotografie je ořezem ze 100% velikosti při 150 dpi.
Snímek je mírně podexponovaný, nechtěl jsem přeexponovat světlo v pozadí. I tak je vynikající ostrost dobře patrná.
↑ KRUHY. Canon EOS R, expoziční čas 1/100 vteřiny, clona f/1.2, ISO 1000.
Druhá fotografie je ořezem ze 100% velikosti při 150 dpi.
Tak toto ano. Nádherný, "krémový" bokeh.
↑ LAMPY. Canon EOS R, expoziční čas 1/100 vteřiny, clona f/1.2, ISO 400.
Druhá a třetí fotografie jsou ořezy ze 100% velikosti při 150 dpi.
Pořád ty nešťastné odrazy a závoje.
↑ NA OKRAJI LESA. Canon EOS R, expoziční čas 1/250, 1/125, 1/50, 1/25, 1/6, 1/2 vteřiny, clona f/1.2, 1.8, 2.8, 4, 8, 13, ISO 100.
Ořezy jsou ze 100% velikosti při 150 dpi.
Pokud vás inspiruje a těší práce s hloubkou ostrosti, je Canon RF 50 mm 1 : 1.2 L USM objektiv pro vás.
Kdyby nebylo těch nešťastných odrazů a závojů, jednalo by se o jednu z nejlepších padesátek vůbec. Taková ostrost a kontrast při zcela otevřené cloně se vidí málokdy. A aby člověk clonil opravdu a jen proto, že je třeba větší hloubky ostrosti, ne pro zlepšení ostrosti a kontrastu, to opravdu není obvyklé. Mikrokontrast? Mnohé objektivy ani nevědí, co to je … nová RF 50 mm 1 : 1.2 L USM jej má na rozdávání. Tak proč …
Velmi podobné pocity jsem měl i u ►Olympusu M. Zuiko Digital ED 25 mm 1 : 1.2 Pro. Vzhledem k menšímu snímači odpovídá úhel zobrazení právě padesátce, nicméně stále se jedná o pětadvacítku, tedy širokoúhlý objektiv, optická konstrukce je proto poněkud odlišná. A opět: špičková ostrost, kontrast, nádherný mikrokontrast. Bodové protisvětlo – katastrofa. Pravda, nový Canon RF je na tom o něco lépe, což by mohlo být jednak tím, že i clonové lamely jsou opatřeny antireflexními vrstvami, ale i proto, že jde zkrátka o 50 mm, ne 25 mm ohnisko. Ale pořád to tam je.
Co se týče konstrukce, oba objektivy jsou velmi, velmi složité. Obsahují mnoho optických členů, dle mého názoru až příliš. Ano, odstraní se tím řada optických vad … jenže, třeba okrajové chromatické aberace umí Lightroom automaticky opravit zaškrtnutím jednoho okýnka. Ale zkuste najít program, který by sám vyretušoval všechny ty odrazy a závoje. Vím, aberace se objevují častěji, v ostrém bodovém protisvětle přeci jen tak často nefotografujeme. Jenže v dnešní době, kdy po celém světě dochází k postupné výměně klasických světelných zdrojů za LED, mnoho firem se na tuto perspektivní oblast zaměřuje a s tím také souvisí řada zakázek pro nás, fotografy. A zkuste zákazníkovi odevzdat snímky s těmi odrazy a závoji. Tedy ne, opravdu to nedělejte. A myslíte, že vám někdo zaplatí hodiny, strávené retušemi těchto vad? Kdepak. Zkrátka je třeba použít jiný objektiv, především jednodušší optické konstrukce a s co nejlepšími antireflexními vrstvami. Což po investici 65 000 Kč za novou krásnou padesátku zrovna příliš nepotěší.
Celou věc komplikuje také to, co je nyní všemi výrobci fotografické techniky uváděno jako výhoda. Tedy blízkost zadního členu objektivu u obrazového snímače. Ano, z hlediska cesty světelných paprsků to je opravdu dobré, jenže zároveň všechny odrazy od lesklého snímače, které mají u zrcadlovky delší dráhu a tím i větší pravděpodobnost skončit v matných plochách zrcadlové komory, u přístrojů bez zrcadla končí nemilosrdně zpět v objektivu. A jak je vidět, ani kvalitní antireflexní vrstvy na ně nestačí.
Co říci závěrem? Pokud je pro vás fotografování světelných zdrojů tím hlavním, tento objektiv vám doporučit nemohu. Ve všech ostatních případech, především tam, kde využijete nepatrnou hloubku ostrosti a při tom řezavou ostrost, úžasný kontrast a mikrokontrast – nehledejte dále, jste u cíle. Jen pro pořádek připomínám, že zatímco na fotoaparát EOS R nasadíte snadno a bez omezení většinu EF objektivů, objektivy RF můžete v tuto chvíli použít pouze s jediným fotoaparátem, a to je právě Canon EOS R.
Takže, páni inženýři. Ať tu máme do podzimu verzi II, stejně vynikající, jen bez odrazů a závojů. Jednu z nejlepších padesátek na světě. Základ už je hotov.
Závěrem bych rád zdůraznil, že tento článek není nijak podporován či ovlivňován firmou Canon ani žádnou jinou.
© Martin Mojžíš, 2019.
Fotografie: © Martin Mojžíš, 2018.
►Na začátek článku.
►Přehled všech článků.
►Úvodní stránka.
►Mapa stránek.