Martin Mojžíš | fotografie a grafika


NIKON AF-S NIKKOR 5o mm f/1.4G

ZKUŠENOSTI ZA ČTYŘI ROKY ČASTÉHO POUŽÍVÁNÍ


Tento lehký, skladný a světelný objektiv patří k těm, které toho se mnou nejvíce nachodily a nacestovaly. Na D3oo z ní byla 75 a byť se s ní pracovalo příjemně, poměrně dlouhé ohnisko již trochu omezovalo možnosti použití. Teprve D7oo a později D3x mi umožnily plně využít jeho nesporný talent.

Nikkor 50 mm/1.4G – pohled zepředu

Objektiv 5o mm f/1.4G používám skoro výhradně pro volnou tvorbu, a to nejčastěji Deníky. Velmi rád mám podzimní dny, kdy je již listí barevné, venku se prohání vítr, po ránu mlhy jen neochotně stoupají z údolí. Občas prší, pak sluníčko vykoukne z mraků, svým zářivým světlem rozjasní krajiny a hrou stínů nechá ožít místa a zákoutí. Zpravidla poté, co se delší dobu věnuji krajině, zatoužím zase po procházkách nalehko, v místech, která již řadu let navštěvuji a objevuji zde stále nové a nové ... Tehdy si vezmu jen fotoaparát a tuto pevnou padesátku. Schovám je do malého batůžku a zmizím pryč.

Nikkor 50 mm/1.4G - pohled shora s nasazenou clonou

Objektiv je to opravdu lehký a skladný. Fotoaparát s ním příliš neztěžkne a ani není moc nápadný. Moje padesátka je vyrobená v Číně a koupil jsem ji v sadě s novou, mou již druhou D7oo. Objektiv jsem vybíral z více kusů a všechny byly velice kvalitní, rozdíly opravdu minimální. Sluneční clona je plastová, bajonetová a z objektivu ji prakticky nesundávám, kromě odstínění nežádoucích odrazů také pro ochranu předního členu objektivu. Ten je ale velmi zapuštěn do tubusu a při ostření se ještě zasouvá, takže mu prakticky nebezpečí nehrozí. Žádný ochranný filtr proto nepoužívám. Zaostřovací prstenec je poměrně úzký, ale pracovat se s ním dá. Jeho chod je hladký, s citelným, lehkým odporem. Při snaze o velmi jemné, přesné doostření se nepohybuje plynule, ale po nepatrných skocích, přibližně o.3 mm. Při ostření mi to však nikdy nevadilo. Automatické zaostřování probíhá díky vlastnímu ostřícímu motoru tiše, přesně a rychle. Tubus je celoplastový, v matné, velmi estetické povrchové úpravě. Jediné, co bych vzhledu vytknul, ale to je problém všech nových objektivů Nikkor, jsou zlaté popisy a označení. Vždy mi to připadalo poněkud zbytečně okázalé až nevkusné a prosté bílé popisky na původních objektivech se mi líbí mnohem více. - Držíme-li objektiv v ruce i je-li nasazen na fotoaparátu, působí konstrukce odolně, příjemně a kvalitně.

Nikkor 50 mm/1.4G – detail prázdného místa vedle okénka

Vysokou světelnost oceníme již při pohledu do hledáčku. Jasný, kontrastní obraz, ve spojení s kvalitní matnicí lahodí oku, inspiruje a činí ruční zaostřování velmi snadným. Při zcela otevřené cloně si brzy na fotografiích všimneme poměrně výrazné chromatické aberace na kontrastních hranách, ale někdy i mimo ně. Nikon zde totiž šetřil na nesprávném místě a tak v objektivu chybí člen z nízkorozptylového ED skla, který by si s touto optickou vadou poradil. Je to škoda, i vzhledem k ceně objektivu, která není z nejnižších. Prázdné místo vpravo vedle okénka se zaostřovací stupnicí, kde bývá označení N nebo ED, ještě zesiluje dojem čehosi zapomenutého.

Další, pro někoho vadou, pro mě spíše zajímavým ozvláštněním, je výrazná vinětace při otevřené cloně. Lze ji však snadno odstranit v různých programech a jak už jsem uvedl, mě se líbí.

Nikkor 50 mm/1.4G - pohled zezadu

Největšími klady tohoto objektivu jsou jeho vynikající kresba a ostrost. Kontrast je rovněž dokonale přenášen, snímky i bez úprav působí sytě, plně a ušlechtile. Kde se nešetřilo je clona, která je tvořena devíti zaoblenými lamelami. Neostré oblasti jsou jako závoj, bez rušivých tvarů, jemné a výtvarné. Fotografiím dodávají vzdušnost a prostor. Je třeba ovšem dávat pozor na již zmíněné aberace, neboť ty mohou dojem z malé hloubky ostrosti dokonale pokazit. Ty menší sice jdou odstranit v různých programech, ale při plné světelnosti 1.4 jsou již někdy barevné pruhy tak široké, že se jich prostě nezbavíte. Pak zpravidla nezbývá, než z původně plánovaného barevného snímku vytvořit neplánovaný černobílý.

Ukázkové fotografie – po kliknutí na obrázky si stáhněte TIFFy z D3x. Jsou vyvolané v Adobe Lightroom 4.4 a převedeny ze 16 bitů na kanál do 8, aby nezabíraly na serveru tolik místa. Barevný prostor je ProPhoto RGB, pro správné zobrazení barev je proto ideální Adobe Photoshop nebo podobné programy. Fotografie nejsou tonálně nebo barevně upravované ani doostřované. Věřím, že Vám budou více nápomocny než odbyté, špatně exponované a bídně zaostřené jpegy, které lze mnohdy v testech techniky nalézt.


001

Co řeka přinesla
Nikon Af-S Nikkor 5o mm f/1.4G, Nikon D3x
1/1oo vteřiny, f/4.5, ISO 72o


002

Klecánky
Nikon Af-S Nikkor 5o mm f/1.4G, Nikon D3x
1/5oo vteřiny, f/6.3, ISO 1oo


003

Zbiroh
Nikon Af-S Nikkor 5o mm f/1.4G, Nikon D3x
1/6oo vteřiny, f/5.6, ISO 1oo


Na případné dotazy rád odpovím v Návštěvní knize.

TECHNICKÉ ÚDAJE, ROZMĚRY A CENA

Ohnisková vzdálenost

5o mm

Nejmenší clona

f/1.4

Největší clona

f/16

Konstrukce objektivu

8 členů v 7 skupinách

Úhel zobrazení

46°

Nejkratší zaostřovací vzdálenost

45 cm

Poměr zobrazení

o,15 x

Počet lamel clony

9, zaoblené

Průměr filtrového závitu

58 mm

Průměr x délka

73.5 x 54 mm

Hmotnost

přibližně 28o g

Cena vč. DPH

98oo Kč


Martin Mojžíš
Praha, 1. ledna 2o14
fotografie: © Martin Mojžíš