Nikon D4 není fotoaparát, který bych netrpělivě očekával. Moje nová D3x je, když pominu obrazovou kvalitu, plně srovnatelnou se středoformátovými systémy, použitelná až do ISO 16oo a v režimu CH fotografuje 5 - 8 snímků za vteřinu. A to je pro mé občasné reportáže naprosto dostačující. Jenže vzhledem k tomu, že nové rozložení ovládacích prvků by měla s největší pravděpodobností převzít i D8oo, a tím zřejmě i D4x, začíná se mě to nepříjemně dotýkat.
Nikon D4 – pohled na zadní část s pozměněným rozložením ovládacích prvků.
Problémem je současná modla marketingových a finančních oddělení
výrobců fotoaparátů: natáčení filmů v profesionálních zrcadlovkách.
Canon 5D Mark II byl prvním fotoaparátem se snímačem o velikosti
kinofilmového políčka, který umožňoval natáčet filmy v tzv. HD rozlišení. Ve
spojení s kvalitní fotografickou optikou a možností využívat malou
hloubku ostrosti, do té doby dostupné jen majitelům profesionálních
kamer, se stal snem většiny amatérských a poloprofesionálních filmařů.
A to snem dostupným, vždyť cena (nyní, v lednu 2012, cca 45 000,- Kč
včetně daně) je pouhým zlomkem ceny profesionální kamery.
Canon EOS 5D Mark II – pohled na zadní část.
Na těle 5D Mark II, v rozložení ovládacích prvků, se však žádná revoluce oproti 5D nekonala. Pokud chcete se zrcadlovkou natáčet, nastavíte toto v nabídkách (menu) a při přechodu do režimu živého náhledu máte zapnuté natáčení filmů. Pak stačí již jen stisknout tlačítko Set. Je to jednoduché a velmi přívětivé. Každý si vybere co mu vyhovuje a dále o tom není třeba přemýšlet.
Nová reportážní digitální zrcadlovka firmy Canon – EOS-1Dx.
Na podzim roku 2011 Canon představil novou reportážní zrcadlovku 1Dx. I ona má možnost natáčet filmy, přesto žádný z ovládacích prvků není
označen a určen pouze pro toto a především žádný volič potřebný pro
fotografování nebyl nahrazen nějakým "videočudlíkem". Osobně se mi nové
tělo 1Dx velmi líbí a považuji jej za cestu správným směrem, včetně
mírně zvětšeného zadního displeje. Ovšem pouze za předpokladu, že Canon
zcela nezešílel a nesnaží se jej, jak tvrdí v tiskové zprávě k 1Dx,
vnutit i atelierovým fotografům jako náhradu za 21 Mpx 1Ds Mark III ...
Možná vás napadne, proč věnuji tolik prostoru technice Canon, když tématem
článku je nový Nikon. Jenže právě Canon je tím, koho se Nikon
rozhodl dohnat a předehnat. Na tom by nebylo nic zvláštního, kdyby při tom
zároveň neztratil a nepopřel sama sebe.
Nová D4 proto prošla poměrně zásadními změnami. Změnami, které nutí
fotografy opustit stávající, v D3X a D3s prakticky, až na několik
drobností, na vrchol dovedenou ergonomii. Změnami, které
budou nutit fotografa neustále se potýkat s prvky, které slouží pouze a výhradně těm, kteří budou s D4 natáčet filmy.
Nové ovládací prvky na Nikonu D4, které jsou zde na úkor fotografických funkcí. Mají za úkol pobídnout ke koupi kameramany. Fotografům jsou k ničemu a navíc překážejí. Opravdu si to necháme líbit?
Největším problémem je nahrazení přepínače režimů automatického zaostřování (vlevo na D3x) přepínačem volby mezi fotografováním a natáčením filmů (vpravo na D4):
Vlevo: Volič režimů činnosti zaostřovacích polí na Nikonu D3x. Tento důležitý ovladač byl u nové D4 (vpravo) nahrazen voličem natáčení – fotografování.
Vzhledem ke zcela bezproblémovému a velmi intuitivnímu fungování
automatického výběru zaostřovacího bodu používám velmi často právě tento režim.
Nicméně jsou situace, kdy potřebujete bod vybrat ručně. Pro přechod
do režimu ručního výběru zaostřovacího bodu potřebujete právě onen léty
prověřený přepínač, který Nikon nyní lehkovážně vyměnil za módní
výstřelek.
Tedy - abych byl přesný - přepínač způsobu volby zaostřovacího bodu zcela z těla
nezmizel. Jen se přestěhoval, a to zřejmě na nejhorší možné místo. Spojil se totiž s voličem zaostřovacích režimů, tedy přepínačem
automatického, ručního nebo průběžného zaostřování.
Volič zaostřovacích režimů, Nikon D4. Po stisknutí tlačítka uprostřed by měl fungovat podobně, jako odstraněný volič režimů činnosti zaostřovacích polí. Všimněte si vpravo výstupu pro sluchátka – další úlitba kameramanům.
Tento volič byl již mnohokrát kritizován za své nešikovné umístění, malou velikost a celkově velmi špatnou ovladatelnost. Na druhé straně chápu, že nemůže být větší, jinak by vadil při otáčení kroužků na objektivu a vzhledem k tomu, že odpojuje motorický pohon zaostřování starších objektivů z těla fotoaparátu, jeho umístění u bajonetu také nebude samoúčelné. Pokud nepoužíváte průběžné zaostřování a máte pouze nové objektivy AF-S s přepínačem AF - MF (což není můj případ), můžete tento přepínač nastavit do polohy S a klidně na něj zapomenout. Tedy - pokud si nekoupíte novou D4 ...
Vlevo: prostor okolo tlačítka spouště Nikonu D3x. U nové D4 (vpravo) zde přibylo červené tlačítko pro zahájení záznamu filmu. Fotografovi bude pouze překážet.
Toto tlačítko je výsledkem dalšího vnucování se kameramanům a plivnutím
do tváře fotografům, kteří Nikonu po desítky let umožnili stát na
vrcholu výrobců 36 mm zrcadlovek. Vetřelec mezi tlačítky Mode a +/- je
navíc zcela zbytečný - pro spuštění nahrávání bylo možné, podobně
jako u Canonu, použít středové tlačítko vícefunkčního voliče, nebo
nechat na majiteli, zda obětuje tlačítko Fn nebo tlačítko kontroly
hloubky ostrosti.
K dnešnímu dni nemám ještě k dispozici ani anglický návod k D4, proto
nevím, zda tomuto rudému tlačítku půjde nastavit i jiná funkce. Pokud
ano, možná bych pro něj nějaké využití našel, nicméně asi vždy budu mít
pocit z nouze ctnosti.
Závěrem ještě několik krátkých úvah:
Nevím, koho (a zdali vůbec) se tvůrci D4 ptali, zda právě tato změna je
tím zásadním, co fotografové postrádají. Mnozí by asi ocenili spíše
vyšší rozlišení (alespoň 18 Mpx), snadno vyjímatelný low-pass
filtr nebo v nejlepším případě snímač pracující na jiném principu než
pomocí Bayerovy masky. Skutečností však je, že povrchní lidé a hlupáci
jsou obvykle nejvíce slyšet. Proto byl zřejmě také nyní, v omámení
očekáváním nebetyčných zisků, vyslyšen jejich křik. Možná D5 bude mít
místo tlačítka spouště led světlo pro natáčení a středové tlačítko
vícefunkčního voliče bude mít pouze jedinou funkci: poslat snímek na sociální síť.
Nejsem žádný staromilec, mám rád technický vývoj a nové věci, pokud
jsou ovšem smysluplné a přínosné pro lidi, ne pouze pro několik
ziskuchtivých jedinců. Problémem je, že místo nákladného
zlepšování obrazové kvality se Nikon pustil do laciného roubování
populárních a marketingově dobře propagovatelných funkcí. Právě pojem
lacinost by si přitom s profesionální technikou Nikon až do představení
D4 jistě nikdo nespojoval.
V oblasti spotřebních fotoaparátů je módní podbízení se zákazníkům do jisté míry pochopitelné. U fotoaparátů profesionálních však tento přístup nelze tolerovat.
© Martin Mojžíš, 2012.
Fotografie: © Nikon Press, © Canon Press.
►Na začátek článku.
►Přehled všech článků.
►Úvodní stránka.
►Mapa stránek.