Martin Mojžíš / atelier umělecké fotografie a grafiky.

NIKON VERSUS CANON III.

CENY OBJEKTIVŮ.

Srpen 2013.
V situaci, kdy jsou honoráře českých fotografů o 50 - 75% nižší než jejich zahraničních kolegů (Německo, USA), ale techniku nakupujeme za stejné ceny, někdy i dráž, nelze finanční stránku věci opomenout. Ještě před nedávnem byly objektivy Canon většinou levnější než Nikon. Dnes je již situace jiná.

Teleobjektivy Nikon a Canon.

Porovnání není úplné, úmyslně jsem vybral pouze objektivy, které považuji za univerzální, víceméně konečné vybavení profesionálního fotografa. Výjimkou jsou objektivy ohniskové vzdálenosti 85 mm, které bych sice zařadil rád, ale nelze je porovnávat vzhledem k odlišným světelnostem (u Nikonu 1.4, u Canonu 1.2). Dále jsem nezařadil objektivy, které jsou sice zajímavé, ale vyrábí je pouze jedna z obou firem: Canon MP-E 65 mm/2,8 Macro, Canon EF 400 mm/5,6 L USM a Nikon AF-S Nikkor 14 - 24 mm f/2.8G ED. Maloobchodní ceny jsou uvedeny v českých korunách, včetně daně.


Nikon. Canon.
Objektiv. Cena. Objektiv. Cena.
AF-S 24 mm f/1.4G ED 50 990,– EF 24 mm/1.4 L II 43 490,–
PC-E 24 mm f/3.5D ED 49 990,– TS-E 24 mm/3.5 L II 54 490,–
AF-S 35 mm f/1.4G 44 490,– EF 35 mm/1.4 L USM 37 490,–
AF-S 50 mm f/1.4G 9690,– EF 50 mm/1.4 USM 9690,–
AF-S VR Micro 105 mm f/2.8G ED 21 590,– EF 100 mm/2.8 L IS MACRO USM 23 990,–
AF-S 300 mm f/2.8G ED VR II 139 990,– EF 300 mm/2.8 L IS II 179 990,–
AF-S 400 mm f/2.8G ED VR 228 990,– EF 400 mm/2.8 L IS USM II 284 990,–
AF-S 24 - 70 mm f/2.8G ED 42 990,– EF 24 - 70 mm/2.8 L II USM 57 490,–
AF-S 70 - 200 mm f/2.8G ED VR II 55 590,– EF 70 - 200 mm/2.8 L IS II USM 62 990,–
   
Cena celkem: 643 310,– Cena celkem: 754 610,–

K tabulce ještě praktická poznámka: V ohniskové vzdálenosti 35 mm doporučuji, místo obou zde uvedených, novou Sigmu Art. Ušetříte 13 - 20 000,– a získáte nejostřejší variantu. Navíc, pokud přejdete např. z Canonu na Nikon, nebudete muset kupovat nový objektiv, servis Sigma Vám pouze vymění bajonet. Zřejmě jediným záporem je chybějící utěsnění proti prachu a vlhkosti.

Tabulka má posloužit především těm, kteří plánují investovat do techniky a nemají zatím žádné objektivy ani příslušenství. Cena objektivů je samozřejmě pouze jedním kritériem. Pro fotografii je důležitá především ostrost, přenos kontrastu a barev, odraz světla v optické soustavě, odolnost konstrukce, použité materiály apod. Zde si dovolím konstatovat, že je situace prakticky vyrovnaná, obě firmy mají své lepší i horší objektivy. Dalšími, neméně významnými kritérii, jsou dynamický rozsah, barevná hloubka a rozlišení snímačů, to vše při dostatečném odstupu signálu od šumu. Tedy vlastnosti těl, kde je nyní nabídka prakticky neporovnatelná, především proto, že Canonu mnohé nové modely chybí a Nikon zde nabízí výrazně více. 1Dx je i přes tvrzení Canonu určený zejména k reportážní fotografii, pro ateliér je investice do něj, vzhledem k nízkému rozlišení, nevýhodná. 5DIII má prakticky shodný snímač s 5DII, jen automatické zaostřování a ovládání byly vylepšeny. Nikonu D800, natož D800E nemůže konkurovat, a to paradoxně ani cenou. Očekával jsem již mnohem dříve malé profesionální tělo s rozlišením kolem 40 Mpx jako odpověď na D8oo a také, krátce po představení 1Dx, studiový model 1Dxs. Ani jedno se nestalo, o důvodech můžeme jen uvažovat - Canon zřejmě spoléhá na to, že zákazníci pod tlakem reklamy koupí i stávající modely, byť se opravdu nejedná o výhodný nákup. Buď je za tím pouhá honba za ziskem, nebo v tuto chvíli prostě lepší technologie nejsou.

Co je ale rozhodující - stávající nabídka obou firem již nyní umožňuje zkušenému fotografovi vytvářet snímky vysoké technické kvality prakticky v jakýchkoli rozměrech.

© Martin Mojžíš, 2013.
Ilustrační fotografie: © tiskové archivy Nikon a Canon.

►Na začátek článku.
►Přehled všech článků.
►Úvodní stránka.
►Mapa stránek.