Suchý javorový list v trávě. Fotografie vytvořena objektivem Olympus 12 - 40 mm 2.8 Pro.
Martin Mojžíš / atelier umělecké fotografie a grafiky.

OLYMPUS M. ZUIKO DIGITAL ED 12 - 40 MM 1:2.8 PRO.

FOTOGRAFICKÁ TECHNIKA OLYMPUS – 2. ČÁST.

3. března 2018.
První část ukázek, technické údaje objektivu a také způsob tvorby a úprav fotografií naleznete v ►první části. Ve druhém z článků o profesionální fotografické technice Olympus si představíme další fotografie vytvořené objektivem M. Zuiko digital ED 12 - 40 mm 1:2.8 PRO.

Kovová klika v brance. Fotografie vytvořena objektivem Olympus 12 - 40 mm 2.8 Pro.

Struktura kovu. Fotografie vytvořena objektivem Olympus 12 - 40 mm 2.8 Pro.

↑ BRÁNA VZPOMÍNEK. Ohnisková vzdálenost: 40 (80) mm, expoziční čas 1/640 vteřiny, clona f/2.8, ISO 200.
Druhá fotografie je ořezem ze 100% velikosti při 150 dpi.
Kresba je i při 100% zvětšení vynikající, navíc bez zaclonění! Povšimněte si jemně rozostřených oblastí mimo hloubku ostrosti. Je ale také pravda, že jsem byl u brány velmi blízko.


Hřbitov u kostela. Fotografie vytvořena objektivem Olympus 12 - 40 mm 2.8 Pro.

Hřbitov u kostela, černobílá fotografie. Fotografie vytvořena objektivem Olympus 12 - 40 mm 2.8 Pro.

↑ NEKLID. Ohnisková vzdálenost: 12 (24) mm, expoziční čas 1/250 vteřiny, clona f/8, ISO 200.
I když rozdíl mezi barevným a černobílým snímkem s objektivem přímo nesouvisí, přišlo mi zajímavé jej zde pro úplnost také ukázat. Černobílý snímek je upraven kontrastněji.


Suchý javorový list v trávě. Fotografie vytvořena objektivem Olympus 12 - 40 mm 2.8 Pro.

Suchý javorový list zblízka. Fotografie vytvořena objektivem Olympus 12 - 40 mm 2.8 Pro.

↑ ŽIVOT. Ohnisková vzdálenost: 40 (80) mm, expoziční čas 1/320 vteřiny, clona f/2.8, ISO 200.
Druhá fotografie je ořezem ze 100% velikosti při 150 dpi.
Fotografovat s nezacloněným objektivem bez jakékoli obavy o ostrost snímku, to opravdu není příliš časté. U objektivu Olympus M. Zuiko digital ED 12 - 40 mm 1:2.8 PRO je to ovšem zcela běžné. A velmi rychle si na to zvykneme.


Železniční návěst povolené nejvyšší rychlosti vlaku 40 km/h. Fotografie vytvořena objektivem Olympus 12 - 40 mm 2.8 Pro.

Číslo čtyři na tabulce návěsti. Fotografie vytvořena objektivem Olympus 12 - 40 mm 2.8 Pro.

↑ PŘED NÁDRAŽÍM. Ohnisková vzdálenost: 22 (44) mm, expoziční čas 1/1600 vteřiny, clona f/2.8, ISO 200.
Druhá fotografie je ořezem ze 100% velikosti při 150 dpi.
Při 22 mm ohniskové vzdálenosti nemůžeme čekat přílišné rozostření pozadí. V přepočtu je to ovšem téměř padesátka, a s ní a 36 mm filmem nebo snímačem by při cloně 2.8 vypadalo pozadí "malinko" jinak. Zde je daň za menší rozměry, váhu a v neposlední řadě i relativně příznivou cenu jasně patrná ...


Dřevěná nakládací rampa železničního skladiště. Fotografie vytvořena objektivem Olympus 12 - 40 mm 2.8 Pro.

Dřevěná nakládací rampa železničního skladiště. Fotografie vytvořena objektivem Olympus 12 - 40 mm 2.8 Pro.

Dřevěná nakládací rampa železničního skladiště. Fotografie vytvořena objektivem Olympus 12 - 40 mm 2.8 Pro.

↑ U SKLADIŠTĚ. Ohnisková vzdálenost: 12 (24) mm, expoziční čas 1/500 vteřiny, clona f/2.8, ISO 200.
Také se vám nyní zdá, že při ohnisku 12 mm je hloubka ostrosti menší, než u výše uvedeného 22 mm? Kdepak. Rozhodující je totiž nejen vzdálenost, na kterou zaostřujeme, ale také jak daleko od objektivu jsou místa, která mají být zobrazena neostře. Nicméně, na takto krátké ohnisko velmi dobré, co říkáte?


Kovový železniční prvek se žlutě natřenou hlavičkou šroubu. Fotografie vytvořena objektivem Olympus 12 - 40 mm 2.8 Pro.

Pohled zblízka na strukturu kovu. Fotografie vytvořena objektivem Olympus 12 - 40 mm 2.8 Pro.

↑ ŽELEZNIČNÍ TECHNIKA. Ohnisková vzdálenost: 40 (80) mm, expoziční čas 1/800 vteřiny, clona f/2.8, ISO 200.
Druhá fotografie je ořezem ze 100% velikosti při 150 dpi.
Jak jsem již psal, na fotografování s nezacloněným objektivem se rychle a snadno zvyká, pokud víte, že fotografie budou ostré. Zde navíc vyšlo opravdu nádherně zobrazení oblastí mimo hloubku ostrosti. Je pravda, že jsem byl velmi blízko, ale i tak ... dobré.

A tím se pro dnešek rozloučíme. Ve ►třetím dílu si představíme ještě několik fotografií a shrneme dosavadní poznatky.

© Martin Mojžíš, 2018.
Fotografie: © Martin Mojžíš, 2018.

►Na začátek článku.
►Přehled všech článků.
►Úvodní stránka.
►Mapa stránek.